Karaktereigenschappen van de werknemer een issue?

Laat uw medewerker weer succesvol zijn
2 augustus 2022
Nieuwe STECR Richtlijn Arbeidsconflicten: aandacht voor preventie en coaching
25 augustus 2022

Karaktereigenschappen van de werknemer een issue?

 

Een recente uitspraak van het Hof Den Haag (ECLI:NL:GHDHA:2022:297) is een bevestiging van de bevindingen in mijn eBook "De waarde van coaching in het arbeidsrecht': problemen veroorzaakt door houding en gedrag van een werknemer kunnen worden aangepakt en opgelost door inschakeling van een coach, als onderdeel van een verbetertraject. Uiteraard met als doel daadwerkelijk verbetering te realiseren. Geldverslindende en frustrerende rechtszaken als deze zouden dan kunnen worden voorkomen. En wie wil dat nou niet?


Het Hof overweegt: "Indien (werkgever) op grond van haar eerdere ervaringen van oordeel was dat het karakter van de werknemer daarvoor te weerbarstig was, lag het in de rede werknemer daarbij ondersteuning te bieden in de vorm van coaching gedurende een periode van bijvoorbeeld drie of vier maanden. Een dergelijke interventie zou er mogelijk toe hebben geleid dat [werknemer] alsnog het volgens werkgever ontbrekende inzicht zou krijgen in zijn eigen gedragskenmerken en overeenkomstig dat inzicht zou kunnen gaan handelen. Het komt erop neer dat niet kan worden aangenomen dat werkgever werknemer voldoende in de gelegenheid heeft gesteld zijn functioneren te verbeteren". Met andere woorden: een degelijk coachtraject van 3 of 4 maanden had deze werkgever een hoop gedoe, geld en frustratie kunnen schelen. En de medewerker inzicht kunnen geven, waar hij de rest van zijn leven baat bij had gehad!

Lees de hele uitspraak op www.rechtspraak.nl